Sahabat

Thursday, September 27, 2012

*Jagalah hubungan dengan Allah*

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani, setinggi syukur ke hadrat Allah SWT atas limpah dan kurniaNya kita dapat bertemu lagi dalam kalam kali ini bersama satu kupasan iaitu “Jom Repair Hubungan?” Sebagai pembuka kalam kali ini, ayuh kita hayati sebuah hadis ini, 
Daripada Abu Abbas, Abdillah bin Abbas r.a berkata: Saya pernah berada di bealakang Nabi SAW pada suatu hari, maka Baginda bersabda yang bermaksud,“Wahai anak, saya hendak mengajarimu beberapa kalimah: Jagalah Allah nescaya Allah menjagamu, jagalah Allah nescaya engkau mendapati-Nya bersamamu, jika engkau meminta, mintalah kepada Allah, jika engkau meminta tolong, mintalah tolong kepada Allah. Ketahuilah bahawasanya, jika umat manusia bersatu untuk memberimu manfaat dengan sesuatu, mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka bersatu untuk mencelakakanmu dengan sesuatu, mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu. Telah diangkat kalam dan telah kering tinta (dakwat) lembaran-lembaran itu (tintanya).” (Hadis Riwayat Ahmad no. 2669, al-Tirmizi no.2516 dan al-Hakim no.6302) 
Jika dihayati dan telusuri sejenak makna di sebalik hadis ini, maka dapat kita fahami setiap apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW melalui hadis ini. Secara kesimpulannya, mempunyai 7 wasiat Nabi SAW yang boleh kita jadikan iktibar dan panduan dalam kehidupan kita. 
Pertama: Jagalah Allah nescaya Allah menjagamu 
Sebagai hambaNya kita perlulah beramal keranaNya dengan penuh ketaatan iaitu dengan melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Jika melakukan sedemikian, maka sudah pasti Allah akan menjaga kita sama ada di dunia mahupun di akhirat. Hadis ini memberikan satu suntikan motivasi agar kita selalu menjaga batasan-batasan dan selalu mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh syariat. 
Kedua: Jagalah Allah nescaya engkau mendapati-Nya bersamamu 
Definisi ‘jagalah Allah’ adalah sama seperti huraian sebelum ini. Allah SWT memberikan petunjuk kepada setiap amal kebaikan yang kita lakukan dan membawa kita untuk sentiasa mendekatiNya. Inilah impak yang akan kita peroleh sekiranya kita melaksanakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Jika kita menolong agama Allah ini maka Allah akan menolong dan meneguhkan kedudukan kita selaras dengan firmanNya dalam surah Muhammad ayat 7 yang bermaksud, “Wahai orang-orang Mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” 
Ketiga: Jika engkau meminta, mintalah kepada Allah 
Ini adalah suatu isyarat bahawa kita sebagai hambaNya tidak boleh menyandarkan sesuatu perkara itu kepada selain daripada Allah SWT. Kita mesti bertawakal kepadaNya dalam segala urusan kerana hanya Allah SWT sahaja tempat untuk kita mengadu pada saat kita menghadapi masalah. Firman Allah SWT dalam surah al-Talaq ayat 3 yang bermaksud, “Dan sesiapa bertawakal kepada Allah, maka Allah pasti akan memberinya kecukupan.” Jika kita ditakdirkan meminta kepada makhluk berkenaan dengan perkara yang kita tidak mampu lakukan, maka itu hanyalah sebagai sebab atau cara sahaja, tidak lebih daripada itu. Allah menciptakan sebab itu maka hanya Allah sahaja tempat untuk berserah diri. 
Keempat: Jika engkau meminta tolong, mintalah tolong kepada Allah 
Rasulullah SAW berpesan kepada Ibn Abbas dan kita semua agar tidak meminta pertolongan selain daripada Allah SWT. Hanya Allah yang memegang kekuasaan di seluruh kerajaan lagit dan bumi. Sekiranya kita memohon pertolongan daripada Allah SWT dengan hati yang ikhlas dan bersih serta meletakkan segalanya kepadaNya, maka Allah akan menolong kita. 
Kelima: Jika umat manusia bersatu untuk memberimu manfaat dengan sesuatu, mereka tidak akan dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu 
Jika seluruh umat manusia bersatu bagi memberi manfaat kepada kita, maka mereka tidak akan mampu memberi manfaat sedikit pun kepada kita kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan kepada kita. Sehubungan dengan itu, kita perlu yakin bahawa manfaat yang manusia perolehi adalah berasal daripada Allah kerana tidak ada seorang makhluk yang mampu memberi manfaat mahupun mudarat kepada kita kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan kepada diri kita. 
Keenam: Jika mereka bersatu untuk mencelakakanmu dengan sesuatu, mereka tidak akan dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu 
Setiap yang berlaku dalam hidup kita merupakan qada’ dan qadar daripada Allah SWT. Oleh itu, kita perlu reda pada setiap qada’ dan qadar daripadaNya. Mudarat yang hadir dalam hidup kita adalah suatu ketetapan daripada Allah SWT kepada kita. 
Ketujuh: Telah diangkat kalam dan telah kering tinta(dakwat) 
Segala yang telah ditetapkan oleh Allah SWT sudah selesai. Kalam diangkat dan lembaran-lembaran menjadi kering. Tiada ganti terhadap kalimat yang Allah telah tetapkan. 
Konklusinya, kita sebagai hambaNya perlulah sentiasa menjaga hubungan kita dengan Allah SWT dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki hubungan kita denganNya agar kita tergolong dalam kalangan orang yang bertakwa dan soleh. Dalam meniti travelog kehidupan ini, kita perlulah memanfaatkan masa dengan sebaiknya tanpa melakukan sebarang perkara yang sia-sia selaras dengan sebuah hadis, daripada Abu Hurairah r.a berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sebahagian daripada tanda baiknya (kualiti) keIslaman seseorang ialah meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat baginya.” (Hadis Riwayat al-Tirmizi no.2318, 2319, Ibn Majah no.3976, Ahmad no.1732 dan al-Baihaqi) 
Di samping itu, kita hendaklah sentiasa bersabar atas segala ujian dan musibah yang hadir dalam hidup kita kerana semua itu adalah ketetapan daripada Allah SWT. Ketahuilah kemenangan hanya akan diperolehi dengan kesabaran. Sesungguhnya travelog dalam membawa risalah Islam ini memerlukan kita agar sentiasa bersabar kerana tagihannya amat mahal iaitu ganjaran syurga yang kekal abadi. 
Setakat ini sahaja untuk kalam kali ini, semoga kita secara bersama mengambil manfaat daripada kalam kali ini. Jom repair hubungan dengan Allah!! Wallahuaklam. 
“Semakin hampir dengan Allah, semakin terjaga hubungan dengan manusia” 

source:http://www.ilmi-islam.com/jom-repair-hubungan/ 

No comments:

Post a Comment