Sahabat

Saturday, July 21, 2012

*Yang Baik untuk Yang Baik*

Assalamualaikum readers/bloggers..

Di bulan Ramadhan ni konfirm all muslims for sure wake up early in the morning right..
I'd grab this chance before azan subuh to write up some story about boys and girls out there in finding their best soulmate.
I'd took the information from my reading on my facebook..Kindly who feel free can add my another fb as you can see on my fb badge. =)

This topic is actually buat saya interested and fascinated but bagi readers yang xbape suke isu2 gini juz try to accept in positive way. I juz got the info from my fb friends. ehe. Bak kate si pendek 'kalu kaki termasuk kelubang jamban pon, think positive!ok! barula awet mude nyah'.

Any arguments ,encouragements o opinions juz  state in my comments box juz for sharing =)

#first situation:



#second situation


Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)
Rasulullah bersabda mafhumnya(au kama qal) jika dapat isteri yang solehah,maka separuh agama kita telah sempurna,maka bertakwalah(utk sempurnakan) agama yg lagi separuh... ^_^
“Wanita dinikahi karena empat perkara; karena hartanya, karena kedudukannya/ keturunannya, karena kecantikannya dan keranan agamanya. Maka, pilihlah yang baik agamanya niscaya engkau beruntung.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858))  
Dengan merujuk pula kepada firman Allah s.w.t. berikut:
“Maka wanita yang solehah, ialah yang ta’at kepada Allah lagi memelihara dirinya (kehormatannya) ketika suaminya tiada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka)." (Surah an-Nisaa’ 4: 34)
Sebagai manusia yang di kurniakan akal kita perlu memberi jangan asyik nak menerima sahaja.Kang orang meluat pulak..
Hadits riwayat Abdullah bin Umar Radhiyallahu’anhu: Bahwa Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam ketika berada di atas mimbar, beliau menuturkan tentang sedekah dan menjaga diri dari meminta. Beliau bersabda: Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Tangan yang di atas adalah yang memberi dan yang di bawah adalah yang meminta
Percaturan hidup manusia 'whats come around goes around'. Kesimpulannya nak isteri/suami yang baik , kita perlu jadi baik dulu. Niat tu mesti baik.Penerangan lebih lanjut tentang maksud baik tu anda boleh zasss kat memane laman web yeee....

*Just for sharing.Till then we stop here. Assalamualaikum Readers/Bloggers





2 comments:

  1. Rasanya benda macam ni tak perlu kita fikir dalam sangat sebab baik buruk kita ni sebenarnya hanya Tuhan je boleh nilai. Nak kata orang baik utk yg baik sahaja, kalau tgok ramai je yang sebaliknya, mungkin sebagai ujian dari Allah kan.

    Dan bagi saya kalau nak pilih pasangan baik pilih yang terbaik terus, jangan fikir yang kita ni tak layak atau tak cukup bagus. Sebab bergaul dengan orang baik boleh buat kita jadi lagi positif secara tak langsung.

    Just my 2 cents :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih en arham atas pendapat diatas.saya setuju dan terima nya dengan baik =):
    "Allah tidak akan mengubah nasib kaum seseorang, kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada di dalam diri mereka." (Q.S Ar-Ra’d 13 : 11)
    "Dan janganlah kamu mengaku beriman sebelum kamu diuji," Surah Al-Ankabut (ayat 2)
    *salam ukhwah*

    ReplyDelete