Sahabat

Saturday, August 4, 2012

*Tiada manusia yang sempurna dalam dunia ni. Sedarkah kita?*


When u know that you are not too perfect don’t try to be a perfectionis. Its just can make u stress.Just do all your best, Allah will do the rest. Kederat manusia terbatas.. indah nya Islam sebab kita ada pegangan hidup iaitu Allah. Jaga hubungan dengan Allah masa senang, Allah akan jaga kita masa kita susah.Xsusahkan.Tapi manusia selalu lalai sebab bisikan S*****N dan nafsu dalam diri yang mempengaruhi perasaan kita. Sedarkah kita?

Cerita dari kehidupan:
Saya bertemu dengan seorang budak. Dia free hair tapi baik, sopan santun, dan sangat berbudi bahasa.
Dia ada seorang kakak. Kakak nya bertudung tapi melalui keterampilannya dan perwatakannya saya tau dia vice versa dengan attitude adiknya. Kedua-duanya berhijrah ke KL. Sampailah ke satu tahap mereka di uji Allah kedua-duanya menghadapi masalah kewangan dan  sangat perlukan wang. Dalam situasi ni, di lihat si kakak sentiasa nampak serabut dan suka marah-marah dengan ujian yang dia hadapi sebalik nya si adik sentiasa tenang. Saya hairan kenapa ye si kakak tidak berperangai sama dengan si adik. Satu hari si adik bagi saya jawapan. Dan membuatkan saya yang  tak sempurna berfikir. Katanya:

“SEMUA ORANG LAHIR DENGAN AKAL TAPI TIDAK SEMUA ‘MAMPU’ UTILIZE OTAK YANG ADA”




Si adik lebih memahami si kakak sebab hidup mereka berdua. Manakala pandangan umum mesti tidak selesa dengan perangai si kakak. Sabarnye si adik. Dari situ ada iktibar dan saya sedar ada benda yang kita tahu ia ada tapi kita selalu lalai dalam perjalanan hidup. Iaitu adanya akal. Betapa pentingnya kita ‘manage’ akal kita dengan baiknya supaya ia tidak sakit. Dan tidak menyakiti orang lain.

Firman Allah lagi: ``Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya mereka menjadi orang-orang yang ada hati (akal) yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar?'' (Al-Hajj: 46)

DI MANA  PERGINYA HAK JASAD YANG SELALU KITA ABAIKAN?

*********************************************************************************
Hidup ini hanya sementara dan tugas kita di bumi fana ini hanya ada dua:
1.Khalifah Allah
2.Hamba Allah
Tak mudah tapi tak susah. Sincere your heart. You can feel how calm it is.

WHEN YOU GOT A PROBLEM DON’T THROW IT AWAY BUT TRY TO MANAGE IT WISELY.
DALAM DOA MINTALAH PERTOLONGAN ALLAH YANG MAHA SEMPURNA. INSYAALLAH AKAN DI PERMUDAHKAN ^_____^

*********************************************************************************

Nota kaki: Saya doakan adik yang baik tu mendapat hidayah untuk menjadi muslimah yang lebih baik.


*Thanx for reading. Till then we stop here. Assalamualaikum readers/bloggers

2 comments: